Berättarministeriet har i samarbete med Ramboll undersökt lärares syn på kreativitet i undervisning. I undersökningen ingår lärare i åk 4–6, spridda över hela landet. Samtliga är verksamma i skolor med högt socioekonomiskt index, det vill säga i skolor med förväntat sämre förutsättningar att uppnå det kompensatoriska uppdraget på grund av elevernas socioekonomiska situation. Undersökningen visar bland annat en samstämmighet om att kreativa metoder och arbetssätt ger positiv effekt för elevernas lärande men att kreativitet i undervisningen inte används i samma utsträckning på grund av bristande förutsättningar. Lärarna efterfrågar främst mer utrymme för kollegialt lärande, samverkan med det omgivande samhället och nya läromedel.
Berättarministeriets rapport kan ses som ett komplement till modulrapporten PISA 2022 Creative Minds, Creative Schools där Berättarministeriet refereras till som ett best practice-exempel. Senior analyst Mario Piacentini från PISA/OECD kommenterar den svenska rapporten:
"What I read in your report is broadly consistent with the results of our research...There is a fundamental problem with todays education across the world. I think one of the main causes of the stagnation in overall PISA scores ... is due to a problem of engagement. Students feel increasingly disconnected from what they learn at school. Creative thinking is not just a skill, it is an overall approach to teaching and learning that engage students with a form of learning that is actually passionating for them."
"Vi är glada att frågan kring kreativitet i undervisning får ökat fokus och att OECD uppmärksammar våra svenska resultat. Kreativitet och kritiskt tänkande är avgörande faktorer när vi rustar dagens skolelever för vuxenlivet", säger Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare Berättarministeriet.
I en paneldiskussion, ledd av Berättarministeriets generalsekreterare Dilsa Demirbag-Sten, diskuterar David Lindberg, statssekreterare Utbildningsdepartementet, Josefin Malmqvist (M) och Åsa Westlund (S) från riksdagens utbildningsutskott rapporten. Samtalet kretsar kring varför kreativitet behövs i undervisning, kvalitetssäkring av läromedel och likvärdighet i skolan. Ta del av rapporten och samtalet på Berättarministeriets hemsida, där du även hittar en kortare presentation av resultaten.
Berättarministeriet är en icke vinstdrivande, partipolitiskt och religiöst obunden stiftelse som verkar för ett Sverige där alla barn och unga är trygga i det skrivna ordet och har förutsättningar att aktivt delta i samhällslivet. Vi erbjuder kompetensstärkande insatser till lärare och skolprogram som genom kreativa metoder lockar eleverna, oavsett kunskapsnivå, att erövra det skrivna ordet. Berättarministeriets verksamhet riktar sig till skolor med högt socioekonomiskt index och är kostnadsfritt. Våra utbildningscenter finns på Värnhem i Malmö, i Hagsätra och Husby i Stockholm och i Gamlestaden Göteborg. Där tar pedagoger och volontärer emot skolklasser som kommer för att inleda ett program. Berättarministeriets verksamhet bygger på en tresektoriell samverkan där resurser från det offentliga, det privata och det ideella samverkar.