Linn har varit lärare i 12 år, varav det senaste året på Värner Rydénskolan i Malmö. Där är hon förstelärare i åk 4–6 och undervisar i SV och SO. Linn lägger stor vikt vid att utveckla sina elevers kritiska tänkande och skapa kreativa arbetssätt. Tillsammans undersöker de nya fenomen och situationer genom att med ett öppet sinne utforska, ställa frågor och förstå – för att sedan dra slutsatser kring det undersökta. Interaktionen och samtalet mellan eleverna och mellan Linn och eleverna, är avgörande för undervisningen. Men också Linns språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som bygger på att stödja eleverna utifrån deras kunskapsnivå med tillit till dem och deras förmågor.
Linn kommer att använda sitt pris till kompentensutveckling om hur barn- och ungdomslitteratur kan användas i undervisningen. Litteratur öppnar världar och arbetet med det är särskilt viktigt i ett område som Rosengård, där jag arbetar. Jag lägger stor vikt vid mitt kompensatoriska uppdrag; som för mig innebär att just mina elever behöver extra vad gäller kultur, litteratur och språk, säger Linn.
Juryns motivering: I Linns klassrum får eleverna utveckla språk- och kunskapsfärdigheter i relation till en lärare som med tydlighet, kunskap och närvaro stödjer varje elevs utvecklingsprocess. Med människan i centrum öppnar Linn och hennes elever dörrar till förståelse för ett gemensamt vi, men också ett jag och ett dem. Där reflektion, interaktion och delaktighet är viktiga komponenter för att nå lärandemålen. Men också för att ge eleven möjlighet att härbärgera djupare förståelse, agens och bildning att ta med sig på livets resa.
Linns undervisning genomsyras av tillit till varje elevs förmåga och högt ställda förväntningar utifrån varje enskild individs förutsättningar. På så sätt skapar hon en stimulerande och kreativ undervisning, anpassad till elevgruppens specifika förutsättningar. Med kraft och kunskap stärker och utvecklar Linn sina elevers vardagsspråk, skolspråk och ämnesspråk, både i och utanför klassrummet.
Kollegialt lärande och utveckling är för Linn nyckeln till god undervisning. Hon är en inspirationskälla för sina kollegor och bidrar genom sitt engagemang, sin nyfikenhet och sin övertygelse om varje elevs möjligheter till en utvecklad undervisning på skolan.
Utmärkelsen Pennsvärdet delas varje år ut till en lärare som stärker sina elevers språkutveckling, kreativitet och kritiska förmåga. Stiftelsen Berättarministeriet delar i år ut priset för sjunde gången. Utmärkelsen uppmärksammar det arbete som lärare i socioekonomiskt utsatta områden gör. Mottagaren tilldelas ett stipendium à 25 000 kr och silverbroschen ”Pennsvärdet”, skapad av formgivaren Aviva Scheiman.
Mottagaren av Pennsvärdet 2024 har utsetts av en jury bestående av:
Cecilia Nordström - styrelseordförande Berättarministeriet, juryns ordförande
Anna Ekström – tidigare skolminister och generaldirektör för Skolverket
Anna-Linnéa Olsson - lärare och mottagare av Pennsvärdet 2023
AnnChristin Rothstein - Skolledare och lärare
Niklas Brismar Pålsson - ämneslärare i svenska och filosofi
Ingela Korsell – författare och ledamot av läsrådet
Sanna Horn – program- och volontäransvarig Berättarministeriet
Berättarministeriet är en icke vinstdrivande, partipolitiskt och religiöst obunden stiftelse som verkar för ett Sverige där alla barn och unga är trygga i det skrivna ordet och har förutsättningar att aktivt delta i samhällslivet. Vi erbjuder kompetensstärkande insatser till lärare och skolprogram som genom kreativa metoder lockar eleverna, oavsett kunskapsnivå, att erövra det skrivna ordet. Berättarministeriets verksamhet riktar sig till skolor med högt socioekonomiskt index och är kostnadsfritt. Våra utbildningscenter finns på Värnhem i Malmö, i Hagsätra och Husby i Stockholm och i Gamlestaden Göteborg. Där tar pedagoger och volontärer emot skolklasser som kommer för att inleda ett av Berättarministeriets skolprogram. Berättarministeriets verksamhet bygger på en tresektoriell samverkan där resurser från det offentliga, det privata och det ideella samverkar.